Träning och motion är allt som oftast förknippat med höga kostnader. Att utöva några av Sveriges vanligaste sporter som ridning och ishockey är idag en klassfråga. Även något så basalt som att jogga, kan ”springa” iväg i kostnad: stegräknare, pulsklockor, GPS, löparskor, funktionella kläder som andas etc. Trots att det kan kännas hopplöst och att det mesta verkar kosta en massa pengar, så finns det billiga alternativ.

Skippa gymkortet

Om man tittar på hur mycket gymkortet kostar i månaden och hur ofta man faktiskt besöker gymmet, så kan de flesta räkna med en väldigt hög kostnad per träningstillfälle. Gymkort är inte bara dyra utan du kan också behöva binda upp dig på upp till ett år med en fast månadskostnad. Det är uppskattat att upp till en tredjedel av alla gymmedlemmar aldrig besöker gymmet. Att äga ett gymkort är inte lika med mer träning eller bättre hälsa, och har ingen påverkan på motivationen att vilja träna.

Börja med hemmaträning

Alla övningar du behöver för ett starkare och hälsosammare liv, kan du göra med kroppen som redskap. Bröstmuskler, biceps, sexpack eller snyggare rumpa går att få helt utan dyra kostnader i ditt eget hem. Det enda du behöver är en dos motivation och vilja. 
Enkla övningar som armhävningar eller situps kan varieras i det oändliga för att få mer eller mindre motstånd och ge den effekt du vill ha ut. 
Här är exempel på 6 enkla men väldigt effektiva övningar: http://www.actic.se/inspiration/traningstips/trana-hemma-6-basovningar/ 

Spara pengar med Hemmaträning

Utnyttja mellandagsreor

Om din favoritsport medför extra kostnader så ska du självklart prioritera den kostnaden, när allt kommer omkring så är ju ändå hälsan det viktigaste vi har. Men var smart, gå på mellandagsreor eller köp begagnat. Vid utförsäljningar är det inte helt ovanligt med reor på 70% av ordinarie pris och det kan göra stor skillnad för din privatekonomi.

Investera i din hälsa men låt det inte påverka din ekonomi, genom att köpa onödiga gymkort eller dyr träningsutrustning.
Lycka till och spendera mindre men träna mer!

« Tillbaka till blogg