Vanliga frågor

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om Sms-lån. Hoppa direkt till: Ansökan, Beviljande av lån, Återbetalning.

Ansökan

Hur ansöker jag om ett lån?

Du ansöker snabbt och enkelt här ovan. Välj belopp och lånetid, tryck sedan på knappen "Ansök här" så förflyttas du vidare och får fylla i ytterligare uppgifter om dig själv. Du kan även ansöka via sms, läs mer under fliken Sms lån

Hur säkert är det att ansöka om ett sms-lån?

Det är mycket säkert att ansöka om ett lån här på risicum.se. Tjänstens säkerhet garanteras med hjälp av en skyddad förbindelse som är VeriSign-certifierad. Säkerheten motsvarar svenska bankers säkerhet.

Kan man ansöka om ett lån från ett hemligt nummer?

Tyvärr, det går inte förutom om du har Bank ID eller Mobilt Bank-ID.

När kan man ansöka om ett sms-lån?

Vi tar emot låneansökningar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Vi behandlar låneansökningarna under våra öppettider. De ansökningar som kommit in utanför våra öppettider behandlas i den ordning som de har anlänt.

Blir alla ansökanden beviljade ett lån?

Nej. Men om kreditinformationen är i sin ordning - ägaren till mobiltelefonabonnemanget är samma person som låneansökaren samt om adressuppgifterna stämmer - så finns det med stor sannolikhet inga hinder till att lånet beviljas. Vi behåller dock rätten att inte bevilja ett lån enligt vår egen bedömning.

Kan en annan person söka lån med samma mobiltelefonnummer?

Nej. Mobiltelefonnumret och personnumret skall stämma överens med den information som angivits i ansökan.

Hur stort sms-lån kan jag få?

Du kan ansöka om ett sms-lån från 500 kr upp till 12 000 kr om du har Bank ID eller Mobilt Bank-ID.

Beviljande av lån

När får jag ett beslut?

Beslutet får du inom några minuter efter din ansökan. Låneansökningar behandlas i ankomstordning måndag - fredag kl. 8-21, lördag kl. 9-17 och söndag kl. 11-17. Under rusningstider kan det dock dröja längre att få sitt beslut. Lånebeslutet får du inom några minuter efter din ansökan. 

Varför beviljades jag inte lån?

De vanligaste orsakerna till detta är:

  • Du äger inget mobiltelefonabonnemang eller så är mobilnumret hemligt/dolt.
  • Du har en betalningsanmärkning.
  • Du har inte betalat tillbaka dina tidigare lån till oss.
  • Det saknas uppgifter i din ansökan.
  • Din kreditvärdighet är för låg.

Vem beviljas ett lån?

Vi beviljar lån till dig om du:

  • Är minst 18 år gammal.
  • Varit folkbokförd i Sverige sedan 2 år tillbaka.
  • Saknar betalningsanmärkningar hos Kronofogden.
  • Äger ett registrerat mobiltelefonabonnemang och kan identifiera dig med E-legitimation/Bank ID/Mobilt Bank-ID.
  • Har en regelbunden inkomst.

När kommer pengarna in på mitt konto?

Har du konto hos Nordea eller Handelsbanken kan vi överföra pengarna direkt. Till övriga banker kommer pengarna, om låneansökningen godkänts innan kl. 13, samma dag. Har ansökan godkänts vid ett senare klockslag eller en helgdag har du pengarna på ditt konto nästa bankdag.

Är det möjligt att få fler än ett lån?

Tyvärr inte, vi beviljar endast ett lån i taget. Du kan ansöka om ett nytt lån när du betalt tillbaka det tidigare lånet.

Hos vem tar ni kreditupplysningen?

Vi tar våra kreditupplysningar hos företaget Bisnode Kredit AB.

Kan flera personer få lån med samma kontonummer?

Nej, endast ett kontonummer per person.

Vad gör jag med PIN-koden?

PIN-koden är en fyrsiffrig kod som behövs för att identifiera dig när du ansöker om lån via Internet. Du kan skapa en PIN-kod i samband med att du ansöker om lån via Internet som ny kund. Med hjälp av PIN-koden kan du i fortsättningen ansöka om lån på hemsidan utan några SMS-kostnader. Kom ihåg PIN-koden du skapat och bevara den med omsorg. Ifall du glömt koden kan du skapa en ny i samband med nästa låneansökan här på hemsidan.

Hur stor är den effektiva årsräntan?

Räntorna finns beräknade i Lånevillkoren ovan, det står även specificerat på din faktura vad som gäller för just ditt lån. Du får även se vad den effektiva årsräntan är i ansökningsprocessen. Här kan du läsa mer om Vad är effektiv ränta.

Återbetalning

Hur lång är lånets återbetalningstid?

Beroende på lånets storlek är återbetalningstiden antingen 61 eller 90 dagar.

Hur mycket ska jag betala tillbaka?

Kostnaderna och räntorna är beräknade i våra lånevillkor, som du hittar under fliken Villkor och i lånetabellen ovan efter att du valt lånesumman. Du ser även uppdelningen på totala beloppet i ansökningsprocessen och på fakturan.

Hur ska lånet betalas tillbaka?

Du får hem en faktura på posten eller per e-post som du kan betala antingen hos din bank eller via internetbanken. På fakturan hittar du all nödvändig information för att kunna slutföra återbetalningen. Bankgironumret dit ditt lån ska återbetalas är 222-5449, glöm inte att uppge OCR-nummer vid inbetalning (finns på fakturan). Vid frågor om fakturor kan du kontakta vår kundtjänst på fakturering@risicum.se eller telefonnummer 08-1245 1987

När ska lånet betalas tillbaka?

Du hittar ditt förfallodatum när pengarna senast ska vara inbetalda på din faktura. Observera att det tar cirka 2-3 dagar för betalningen att registreras hos Risicum.

Är det möjligt att betala tillbaka lånet tidigare?

Det är möjligt att betala tillbaka lånet före förfallodagen utan extrakostnader för lånetagaren.

Om du ångrar att du tagit lånet skall du kontakta Risicums kundtjänst.

Fakturan hittade inte fram, måste jag betala?

Om fakturan av någon anledning inte nått dig inom tio dagar efter att ditt lån blivit beviljat ska du själv ta kontakt med kundtjänst på telefonnummer 08-1245 1987 eller fakturering@risicum.se. Du kommer då att få en ny faktura skickad till dig.

Jag återbetalade mitt lån idag, när kan jag ansöka om ett nytt lån?

Det tar ungefär tre till fyra bankdagar innan betalningen har registrerats i vårt system. Efter det kan du ansöka om ett nytt lån.

Om inte betalningen registrerats inom 4 bankdagar från att betalningen gjorts, ber vi dig kontakta Risicums kundtjänst på numret 08-1245 1987 eller på fakturering@risicum.se