Vanliga frågor och svar om att låna pengar hos Risicum

Om du funderar på att låna pengar är det naturligt att ha en del frågor både innan, under och efter det att lånet beviljats. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren vi får in till vår kundtjänst för att du enkelt ska kunna hitta svar på just din fråga.

Hur mycket kan jag låna?

Du kan låna mellan 20.000 - 150.000 kr.

Vem kan ansöka om ett lån hos er?

Du kan ansöka om ett lån hos oss om du:

  • Är över 20 år gammal
  • Har varit folkbokförd i Sverige i minst två år
  • Har aktiverat och kan identifiera dig med mobilt BankID
  • Inte har några betalningsanmärkningar eller aktiv skuld hos Kronofogden

Får jag pengarna utbetalda direkt?

Utbetalningen sker direkt till ditt bankkonto när din låneansökan är beviljad.

Vad har er kundtjänst för öppettider?

Vår kundservice har följande öppettider:
Måndag - fredag: 08.00 - 20.00
Lördag: 09.00 - 17.00
Söndag: 11.00 - 17.00

Vad erbjuder ni för nominell ränta?

Vi erbjuder en individuell ränta från 16 till 25 %.

Vad har ni för återbetalningstid?

Vi erbjuder en återbetalningstid på mellan 3 och 10 år beroende på hur stort belopp du lånar.

Tar ni någon uppläggningsavgift?

Ja, uppläggningsavgiften för lånet är 495 kr

Hur får jag fakturan?

Lånet betalas tiillbaka via autogiro. Det betyder att du inte får någon faktura skickad till dig utan pengarna dras direkt från ditt konto varje månad. Om du vill ha en faktura skickad till dig är det möjligt att få fakturan per e-post till en avgift på 49 kr.

Har jag möjlighet till betalningsfria månader

Vi har inte möjlighet att erbjuda betalningsfria månader, däremot betalar du tillbaka lika stora summor på ditt lån varje månad så du lättare kan planera dina utgifter.

Jag har en kontokredit hos er, kan jag göra om det till ett privatlån?

Om du vill göra om din befintliga kredit till ett privatlån behöver du först betala tillbaka hela krediten till oss och säga upp den genom att ringa vår kundtjänst. Observera att uttag som görs efter att krediten har sagts upp också måste återbetalas innan du kan ta ett nytt lån.

Du kan därefter ansöka om ett privatlån här.

Vad använder ni för kreditupplysningsföretag?

Vår bedömning görs via Upplysningscentralen (UC). Precis som alla banker och låneinstitut är vi skyldiga att göra en kreditupplysning på alla som söker lån hos oss. Bedömningen går ut på att se om den sökande har ekonomi att kunna betala tillbaka lånet. En kreditupplysning är en trygghet för både dig som låntagare och oss som långivare och finns bland annat till för att minska risken för penningtvätt.

Har min ansökan blivit godkänd?

När du fått din låneansökan godkänd så betalas pengarna ut i samband med det.

Kan jag få lån även om jag har betalningsanmärkningar?

Vi beviljar inte lån till personer med betalningsanmärkningar men du är välkommen att ansöka på nytt när du blivit av med din anmärkning. Läs mer om lån och betalningsanmärkningar här.

Varför beviljades inte lånet?

Om du inte blir beviljad ett lån kan det bero på någon av följande orsaker:
din inkomst är inte tillräcklig för det belopp du söker lån på.
du har inte lämnat in en fullständig ansökan.
du har en betalningsanmärkning.
om du på något annat sätt inte uppfyller våra krav för att få låna pengar.


Spargris

Låna ansvarsfullt

Tänk på att inte låna mer pengar än vad du kan betala åter. Kontakta oss om du vet att du inte kommer att kunna betala tillbaka ditt lån i tid, vi gör vårt bästa för att hjälpa dig hitta en passande lösning. Räkna på vad lånet kostar dig innan du tecknar - så att du vet hur mycket du behöver betala varje månad om du delar upp återbetalningen. Använd vår lånekalkylator för att räkna på lånet.
Man på cafe kollar suffplatta - Sök kreditlån enkelt med mobilen eller surfplattan

Vår Kundtjänst

Har du fler frågor finns vår vänliga kundtjänst tillgänglig på följande öppettider: 
mån–fre 8–20, lör 9–17, sön 11–17

E-post: kundtjanst@risicum.se
Telefon: 08-124 519 87