header-kredit_3jpg

När kommer skatteåterbäringen 2020?

senast uppdateradSenast uppdaterad 20 januari 2020

Att få skatteåterbäring lagom till sommarsemestern, när man är extra redo att spendera, har blivit lite av en tradition för miljontals svenskar. Vad många inte vet är att om du deklarerar på nätet med hjälp av skatteverkets e-tjänster kan du få skatteåterbäringen 2020 redan i april

I år väntas rekordmånga få deklarationen tidigt, meddelar Skatteverket i ett pressmeddelande. Det beror på att allt fler svenskar (omkring 3,7 miljoner) nu är anslutna till en digital brevlåda.  

Om du godkänner din deklaration digitalt senast den 31 mars, utan ändringar eller tillägg, får du din skatteåterbäring lagom till påsk. Förra årets stora nyhet gällande skatteåterbäring var att du inte längre behöver ha en digital brevlåda för att få pengarna så snabbt. Låt oss reda ut begreppen lite närmare och ta reda när skattepengarna kommer och vad du behöver göra för att få din skatteåterbäring redan i april.

Snabbval

 När kan jag se skatteåterbäringen för 2020?

  • 4 - 11 mars skickas deklarationen ut till dig som är ansluten till digital brevlåda.
  • Du som inte har digital brevlåda får pappersdeklarationen med posten mellan den 13:e mars och 15:e april. Har du e-legitimation kan du logga in i e-tjänsten “Inkomstdeklaration 1” och deklarera, även om du inte har fått din pappersdeklaration ännu.
  • Utan digital brevlåda: Då dröjer det till den 21 mars innan du kan logga in på Skatteverkets e-tjänst och se din återbäring.

När kommer skattepengarna?

Skatteåterbäringens datum skiljer sig beroende på hur och när du lämnar in din deklaration, om du deklarerar digitalt eller på papper, om du har digital brevlåda samt om du gör ändringar eller avdrag. Om du sköter dina kort rätt kan du med stor sannolikhet få dina skattepengar för 2020 utbetalda 7-9 april. För att detta ska vara möjligt har Skatteverket några krav som du måste följa när det gäller din deklaration.

Hur får jag tillbaka pengar redan i april?

För att få dina skattepengar i april behöver du uppfylla 4 punkter:

  1. Godkänna deklarationen utan ändringar*, avdrag eller tillägg.
  2. Deklarera digitalt i appen eller e-tjänsten.
  3. Deklarera senast den 31 mars 2020.
  4. Anmäla bankkonto hos Skatteverket för att få automatisk utbetalning till ditt konto.

Skatteverket betalar inte längre ut skatteåterbäring via utbetalningskort till dig som inte angett något bankkonto. Då blir pengarna kvar hos Skatteverket tills du själv efterlyser din skatteåterbäring. Du kan enkelt registrera ditt konto hos Skatteverket här. När det gäller digital brevlåda är det inte längre ett krav för att få skatteåterbäringen tidigare, men det underlättar i och med att du får din deklaration snabbare digitalt jämfört med den vanliga posten.

*Ett exempel på en ändring är om du har resekostnader som överstiger en viss summa, som du vill dra av i din deklaration. Gör du detta avdrag behöver du vänta lite längre på att få tillbaka din skatteåterbäring. Anledningen till detta är att Skatteverket behöver tid för att kontrollera din deklaration, de förifyllda uppgifterna får Skatteverket in redan i januari och de har därmed redan blivit kontrollerade.

Vad är en digital brevlåda?

Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt. Post som annars hade skickats hem till dig via brev. I en digital brevlåda kan du erhålla deklaration, fakturor, kreditupplysningar, lönespecifikationer och andra besked från myndigheter tillsammans med annan personlig post. När du får ny post får du en e-postavisering eller en notifikation i din telefon, varpå du snabbt och säkert kan logga in och läsa din post var du än befinner dig.

Den digitala brevlådan används alltså istället för din vanliga brevlåda. Det är ett smidigt sätt att ha alla viktiga dokument samlade på ett och samma ställe. Dessutom ett snabbare och miljövänligare sätt att få besked och information.

Få tillbaka på skatten i april utan digital brevlåda

En nyhet i 2019 års deklaration var att alla som godkänner sin deklaration utan ändringar eller tillägg kunde få sin skatteåterbäring redan i april. Samma gäller också i år, förutsatt att deklarationen görs digitalt senast den 31 mars. 

Nyheten var alltså att du INTE behöver ha en digital brevlåda för att få tillbaka dina skattepengar extra snabbt. Skatteverket genomförde ändringen med förhoppningen att fler skulle deklarera digitalt och skippa papperna. Dock får du som har en digital brevlåda deklarationen tidigare än dem som inte har det, som därmed bara får pappersdeklarationen med den vanliga posten. 27 februari är sista dagen att skaffa digital brevlåda för dig som vill få deklarationen digitalt.

Så betalas skatteåterbäringen ut 2020 - Alla viktiga datum att hålla reda på

När det gäller datum för skatteåterbäringen finns ett helt gäng datum att hålla koll på. Vilka de exakta datumen för 2020 blir har inte Skatteverket bekräftat ännu, så denna artikel uppdateras löpande med information. För att få pengarna snabbt gäller det att inte missa sista dag för den digital deklarationen, som tidigare år. Dessa datum som bestämts av Skatteverket gäller alltså fjolårets (2019) skatteåterbäring, men vi antar att det är ungefär samma som gäller för skatteåterbäringen 2020:

  • 27 februari - Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen digitalt.
  • 4 - 11 mars - Deklarationen skickas ut till dig som är ansluten till digital brevlåda. Du som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan den 13:e mars och 15:e april. Har du e-legitimation kan du logga in i e-tjänsten “Inkomstdeklaration 1” och deklarera, även om du inte har fått din pappersdeklaration ännu.
  • 17 mars - Den digitala deklarationen öppnar.
    • Enklast godkänner din deklaration med Mobilt BankID i appen “Skatteverket”.
    • Du kan också godkänna din deklaration i e-tjänsten med säkerhetskoder eller Mobilt BankID.
    • Andra sätt att godkänna är via SMS eller ringa 020 567 100 och följa de inspelade instruktionerna. Läs mer här.
  • 31 mars - Sista dagen att godkänna din deklaration digitalt. Om du godkänner deklarationen utan ändringar eller tillägg får du dina skattepengar i april.
  • 31 mars - Anmäl ditt bankkonto. Senast samma dag som du deklarerar bör du anmäla ditt bankkonto om du vill få skatteåterbäringen i april. Anmäl helst bankkonto tidigare då det kan ta tre till fyra dagar innan ditt bankkonto är registrerat hos Skatteverket.
  • 7 - 9 april (vecka 15) - Skatteverket skickar ut slutskattebesked och betalar ut skatteåterbäringen till dig som godkänt din deklaration digital senast 31 mars och inte gjort några ändringar eller tillägg.
    • Du som INTE har digital brevlåda får slutskattebeskedet med posten 1-2 veckor senare men skatteåterbäringen betalas ut under vecka 15 även till dig.
  • 4 maj - Sista dagen att deklarera.
  • 9 - 12 juni (vecka 24) - Slutskattebeskedet och skatteåterbäring till dig som deklarerade senast 4 maj, har pengar att få tillbaka och inte fått pengarna redan i april. Detta gäller vare sig du deklarerade digital eller på papper.
    • Du som inte har digital brevlåda får dock slutskattebesked med posten 1-3 veckor senare, men skatteåterbäringen 2020 betalas ut senast 12 juni även till dig.
  • 6 - 9 augusti - Om du deklarerat på papper och inte fått dina pengar i juni så kommer de nu. De flesta privatpersoner som har kvarskatt att betala får också sitt slutskattebesked nu. Du som inte har digital brevlåda får slutskattebeskedet med posten cirka 1-2 veckor senare.
  • 12 november - Om du fick ditt slutskattebesked i augusti och har skatt att betala ska din inbetalning vara bokförd på Skatteverkets konto senast detta datum.
  • 3 - 6 december - Skatteverket skickar ut slutskattebesked och betalar ut skatteåterbäring om du inte fått besked om slutgiltig skatt eller saknar skatteregistrering i Sverige. Du som inte har digital brevlåda får slutskattebeskedet med posten 1–2 veckor senare.
  • 12 mars 2021 - Om du fick ditt slutskattebesked i december och hade skatt att betala, ska din inbetalning vara bokförd på Skatteverkets konto senast detta datum. 

*Slutskattebeskedet är ett brev där skatteverket anger att du får skatteåterbäring eller att du måste betala restskatt.

Så fungerar det med skatteåterbäring

Nu har vi pratat mycket om skatteåterbäring, med vad innebär det egentligen?

Varje år får miljontals svenskar tillbaka på skatten. Det är denna del av skatteinbetalningen som kallas skatteåterbäring, det är alltså överskottet av de skattepengar som du betalat genom året. Har du jobbat och betalat in skatt men betalat in för mycket, på grund av att till exempel din arbetsgivare gjort ett för stort skatteavdrag, får du alltså tillbaka de pengarna efter deklaration och slutskattebesked.

Det kan till synes vara positivt att få pengar tillbaka men det går också att vända på, vad många inte tänker på är att pengarna du får tillbaka är pengar du lånat ut till staten i ett år – helt gratis. Om du hade haft en extra slant per månad och sparat de i fonder eller aktier – då hade du eventuellt kunnat ha en större summa på ditt konto. Det kräver ju dock att du aktivt sparar pengar på ett eller annat sätt men å andra sidan finns möjligheter till större förtjänst på det.

Skattebesked - Pengar tillbaka på skatten eller kvarskatt?

Skatteåterbäring är för de flesta något positivt och man glömmer bort att det likväl kan bli så att du får betala tillbaka skatt. Vissa får tillbaka pengar på skatten och andra får så kallad kvarskatt, vilket är motsatsen till skatteåterbäring. Det betyder att du inte har betalat tillräckligt med skatt under året och behöver betala in extra. Restskatt kan drabba dig som kommer upp i en hög lön som gör att du passerar brytpunkten för statlig skatt, vilket kan undvikas genom din att arbetsgivare drar extra skatt varje månad.

Besked vad som gäller för just dig får du på din deklaration. Där får du veta beloppet du får tillbaka eller ska betala in, samt till vilket konto du ska betala in pengarna till. Du får också ett förfallodatum då pengarna senast ska vara inne på Skatteverkets konto. Se till att betala in i tid för att slippa extra avgifter.

Om du skulle drabbas av en oförutsedd restskatt

Om din arbetsgivare skulle missa att dra av extra skatt, om du till exempel passerat brytpunkten för statligt skatt, så kan Risicum erbjuda snabba kreditlån med utbetalning direkt. Snabba lån kan vara ett alternativ för att lösa en tillfällig ekonomisk knipa. Men tänk efter både en och två gånger så att du inte tar ett lån som du sedan inte kan betala tillbaka. Räkna på räntan innan du lånar pengarna och försök betala tillbaka så snabbt som möjligt, desto längre du väntar desto dyrare blir räntan.

Hur kan jag undvika att betala för mycket skatt?

Om du har ett bolån kan du exempelvis jämka ditt lån. Det betyder att du ändrar beräkningen av din inbetalda bolåneränta som är avdragsgill. Du kan även se till att din A-skattsedel jämkas (om du är anställd) genom att be din arbetsgivare göra ett lägre avdrag som ändå stämmer.

Här vill vi dock höja ett varningens finger, se till att vara försiktig då du inte vill riskera att behöva betala tillbaka en större summa i skatt vid deklarationen. Du kan själv ansöka om jämkning om du exempelvis har avdragsgilla räntekostnader, det gör du enklast på Skatteverkets hemsida.

Förenklat kan man se på Skatteåterbäring på följande sätt: Antingen lånar du ut pengar till staten eller så lånar de pengar av dig – båda alternativen är gratis. Vad tjänar du mest på?

Skaffa en digital brevlåda

Det finns några olika digitala brevlådor att välja mellan, Digimail, Kivra, Min Myndighetspost och eBoks, som alla fungerar på ungefär samma sätt. Välj den du föredrar och följ sedan anvisningarna för att registrera dig. Du behöver ett BankID för att genomföra registreringen och även för att kunna logga in. Här kan du skaffa den brevlåda du föredrar.

Så skaffar du en digital brevlåda i 3 enkla steg:

  • Gå till minmyndighetspost.se och välj “Skaffa brevlåda privat”.
  • Logga in med e-legitimation.
  • Välj att du vill ha post från Skatteverket.

Kivra skatteåterbäring 2020

Om du skaffar Kivra senast den 27 februari får du veta om du får tillbaka på skatten redan i början av mars via din digitala brevlåda. Snabbt, säkert och dessutom bra för miljön! Kivra är Sveriges största digitala brevlåda och nära 3 miljoner svenskar använder deras digital brevlåda för att få sin post digitalt. Över 15 000 företag är idag anslutna till Kivra, däribland Skatteverket, SBAB, UC, Skandia, CSN, Pensionsmyndigheten för att nämna några. Det är alltså till denna brevlåda som Skatteverket skickar din deklaration i form av en pdf.

  • Skatteåterbäring Kivra - 4-11 mars får du din deklaration digitalt hos Kivra, förutsatt att du skaffat tjänsten senast 27:e februari.
  • Om du redan använder Kivra för att få få din post från företag och myndigheter behöver du bara komma ihåg att deklarera senast 31 mars i Skatteverkets app eller e-tjänst, om du vill ha skattepengarna i april.
Stäng
Låna: 40000 kr
Återbetalning per månad: 403 kr

Löpande kontokredit med flexibel återbetalning. Lägsta månadsbelopp: 1000 kr (amortering inkl. ränta och avgifter). Kontoavgift: 49 kr/månad. Uppläggningsavgift: 390 kr. Årsränta: 35% (2,92% per månad). Prisexempel: Vid utnyttjad kredit på 40 000 kr i 37 månader. Totalt att återbetala 61 106,78 kr (ifall kunden betalar minimibeloppet varje månad). Effektiv årsränta: 46,49%

Det här är en högkostnadskredit.
Om du inte kan betala tillbaka hela skulden riskerar du en betalningsanmärkning. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på hallakonsument.se.