Svenskarna spenderar mer pengar 


Vissa av oss har redan haft sin semester och andra planerar att kanske avnjuta sin semester lite senare.

En undersökning som utförts av Nordea tidigare i år visar att semesterkassan i år ökar i Sverige. Ökningen kommer efter att svenskarna sparat på semesterbudgeten under de senaste årens kris och nu börjar man spendera pengar på semestern igen. Rapporten som publicerades i juni visar att svenska hushåll planerar spendera närmare 1,000 kr mer på semestern.

Undersökningen visade även att semestern i första hand planeras att finansieras av sparade pengar, sedan genom lönen och i tredje hand av skatteåterbäringen. I ett uttalande säger Ingela Gabrielsson följande:

Det är utmärkt att vi nu använder vårt sparande till att delvis bekosta semestern. Det är bra att man slipper låna till sin semester. Det är inte varken roligt eller bra för ekonomin att betala av på semestern när den så att säga redan är konsumerad”.

Att svenskarna spenderar mer bekräftas även av Konjunkturinstitutets senaste konjunkturbarometer som visade att konfidensindikatorn för hushållen i juli steg med närmare 2 enheter från tidigare månad. I juni ökade även försäljningsvolymen i detaljhandeln med 3,6 procent jämfört med juni förra året. Samtidigt såg vi ett lyft i både dagligvaruhandeln on sällanköpsvaruhandeln. Ökningen för dessa var 2,3 procent respektive 4,7 procent jämfört med samma månad år 2012. Dessa siffror är kalenderkorrigerade och avser fasta priser, men om man tittar på löpande priser ökade försäljningen för detaljhandeln med 0,3 procent i juni jämfört med samma månad föra året och omsättningen för dagligvaruhandeln ökade för 1,3 procent. Däremot såg sällanköpsvaruhandeln en minskning på 0,5 procent.
I ett uttalende skriver HUI följande:

"Dagligvaruhandeln som hittills i år haft en stark utveckling ökade även i juni med 1,3 procent. Dagligvaruhandelns tillväxt drivs delvis av en prisökning i branschen men också av en tilltagande hälsotrend samt ett allt större matintresse".

HUI noterar även att klädhandlen som tidigare i år dalat, har nu sett en tillväxt under tre månader och i juni ökade försäljningen med 2,2 procent.
Vi hoppas att du har haft en fantastisk semester eller kanske till och med njuter av lite semester just nu. Vi på Risicum önskar dig en fortsatt trevlig sommar! 

Källor:

Nordea

Aftonbladet

Dagens Industri

Dagens Nyheter

« Tillbaka till blogg