Vanliga frågor om Risicums kreditlån

Vem kan ansöka om Kreditlån?

Alla personer som är mellan 20-70 år och permanent bosatta i Sverige som har kredit- och rättshandlingsförmåga kan bli beviljad ett kreditlån. Man bör dessutom kunna styrka sin identitet via något av de alternativ vi erbjuder och tillhandahålla uppgifter om sina egna inkomster.

Vad är skillnaden mellan kreditlån och snabblån?

Den främsta skillnaden är att kreditlånet bygger på löpande avbetalning. Kreditlånet fungerar ungefär som ett kreditkort fast utan plastkortet. Du beviljas ett kreditutrymme från 25 000 till 50 000 kr. Du kan sedan disponera pengarna som du vill och du betalar bara ränta för de pengar du tagit ut från din beviljade kredit. Kreditlånet är alltså en mer flexibel låneform och dessutom billigare. Med ett typiskt smslån eller snabblån betalar du tvärtom ränta på hela lånebeloppet. Lånesumman är oftast lägre (vanligtvis max 20 000 kronor) och räntan högre. 

Hur ansöker man om ett kreditlån?

Ansökningen sker enbart via nätet på risicum.se

  1. Välj ett belopp att ta ut och förfallodagen för fakturan.

  2. Välj identifieringsmetod och Identifiera dig via vårt datasystem

  3. Fyll i uppgifter om din ekonomi och godkänn lånevillkoren

  4. Pengarna överförs till ditt konto under vår kundtjänsts öppettider må-fre 8-20, lö 9-17 och sö 11-17.

När får jag veta om mitt lån blivit godkänt?

Ett preliminärt lånebesked får du omgående då du slutfört ansökan, pengarna överförs till ditt konto må-fre 8-20, lö 9-17 och sö 11-17. Vi tar emot låneansökningar under dygnets alla timmar.

När kommer pengarna in på mitt konto?

Lånesumman betalar vi till ditt konto må-fre 8-20, lö 9-17 och sö 11-17. Om du är kund hos Nordea  syns pengarna direkt på ditt konto, även på helgdagar. Om du har en annan bank och din ansökan blivit godkänd innan kl. 13.00 vardagar kommer pengarna på kontot samma dag annars kommer pengarna nästa bankdag.

Kan jag ansöka om lån trots att kundtjänsten inte är öppen?

Vi tar emot låneansökningar 24 timmar i dygnet under alla veckans dagar. Ansökningarna behandlas under må-fre 8-20, lö 9-17 och sö 11-17 då vår kundtjänst är öppen.

Hur ser lånevillkoren ut?

Det är viktigt att bekanta sig med lånevillkoren noggrant. Du hittar dem under fliken lånevillkor. Vänd dig till kundtjänsten om du har ytterligare frågor.

Kan min låneansökan annulleras?

Du kan ångra ditt beviljade lån 14 dygn efter att lånebeslutet givits.

Var skapar jag en ny PIN-kod?

Om du har glömt din PIN-kod kan du beställa en ny här

Kan jag själv välja förfallodatum och när måste lånet återbetalas?

Du kan välja antingen 15: e eller sista dagen i månaden som förfallodag. Notera att man inte kan ändra förfallodatum under lånetiden.

Hur återbetalar jag mitt lån?

Fakturan kommer till dig en gång per månad. Du kan väja att betala minimibeloppet som finns på fakturan eller en större summa om du så önskar. Ifall du betalar en större summa kommer ändå följande månadsfaktura som normalt ifall du har en öppen skuld. Om du önskar betala hela beloppet på en gång, var då vänlig och kontakta kundtjänst. Minimibeloppet att betala står på fakturan.

 

Varför blir jag inte beviljad ett lån?

  • Inkomstuppifterna är bristfälliga eller för små

  • Den sökande har försummat att betala tillbaka tidigare lån till Risicum eller företag inom samma koncern. Observera att långivare Risicum Capital Ab också beviljar lån i lanbutiken.se-tjänsten.

  • Sökanden har en betalnings- eller kreditanmärkning

  • Förutsättningen för att ett lån skall beviljas uppfylls inte

Kan flera personer ansöka om lån med samma bankkontonummer?

Nej, tyvärr. Ansökan blir avslagen om samma konto använts tidigare för någon annan kund.